Your look dosen't make you ugly, but your personality does.

Inlägget jag skrev igår handlade ju om att ingen var flawless och att alla såg likadana ut. Och det här inlägget kommer handla om ungefär samma sak men ändå inte. Det är så att jag känner en snart 9årig tjej som har problem med vikten. Hon är matglad med äter inte något dåligt och aldrig godis, rör på sig gör hon alltid också. Men ändå väger hon lite mer än vad hon ska, hon har alltså något problem med matsmältningen. Häromdagen skulle den lilla tjejens klass väga sig på Matten, vet inte varför men det bara är så. Alla vägde sig, sen var det hennes tur och när alla såg så skrattade dom och sa att hon vägde så mycket, dom brukar även skratta när hon tar mat. Det här inlägget gör jag för att det är oacceptabelt. Ingen ska behöva känna sig utanför, verkligen ingen. Särskilt inte för hur myckt man väger eller hur mycket mat man tar. Jag står nära den här tjejen och jag tror att alla förstår vem det är men jag skriver inget namn för att jag känner att det inte behövs. För vem det än handlar om så är det fel, det är fel att skratta åt någon, att trycka ner någon för att dom inte ser ut som en pinne. Alla har olika kroppsbyggnader och äter olika mycket. Och alla människor har ett hjärta och känslor, man blir sårad. Det kan leda till att man får allvarliga sjukdomar eller blir deprimerad, bullimi är nog dom flesta som har varit med om det här får. Och alltid innan jag säger något så tänker jag ''Om det hade varit jag, hade jag blivit sårad av att höra det?'' Och det har hindrat mig från att säga mycket saker kan jag lova er. Den här lilla tjejen säger ofta att hon blir ledsen, hon säger ofta att hon är tjock och frågar om andra tycker det. Och eftersom den här lilla prinsessan är så nära mig så blir jag ledsen, men mest förbannad, riktigt jävla förbannad. INGEN HAR RÄTT ATT SÄGA SÅ OM NÅGON, INGEN HAR RÄTT ATT DÖMMA NÅGON EFTER VIKTEN INGEN INGEN INGEN. Föräldrar, lärare och andra vuxna måste säga att det är FEL, dom måste lära barnen att det är fel. Och jag har fått höra från henne att dom har kallat henne saker jag inte ens trodde att små barn kunde. Sjuka saker som river sönder henne bit för bit. Jag känner den här tjejen, hon har ett stort hjärta och världens finaste är hon. Det är inte kroppen som gör en fin eller ful, det är ens personlighet som gör det. Och samma sak om man är smal och blir retad för det är inte okej heller. Ens kropp skyddar bara det som finns där inne. Och jag menar det verkligen när jag säger att vissa föräldrar är dåliga på att säga till sina barn vad som är rätt och fel, vad som är okej och inte okej. Lärare och föräldrar har en skyldighet att göra så att alla barn känner sig trygga, att alla är lika mycket värda och behandlas som det, att alla har vänner och ingen som hånar en. Alla är lika mycket värda, no matter what size your body have.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0