Vem har rätt att dömma någon annan för att dom använder smink eller bh?

Innan ni läser det här måste ni komma ihåg att det är MINA åsikter och att jag inte säger att andra inte får tycka vad dom vill. Det jag tänkte skriva om nu är 9-10 åringar som använder smink och bh. Jag var runt tio år när jag började med smink, då var det liksom bara mascara och läppglans. Och helt ärligt, folk får tycka vad dom vill om det. Men jag blir allvarligt irriterad när jag ser vuxna människor som säger saker om barn som dom kanske inte vet nåt om. Tänk om den flickan som är tio år har bröst, ska hon rätta sig efter vad hennes kompis mamma eller någon annan tycker? I dagens samhälle så är folk så jäkla snabba på att dömma andra. Känns som ingen kan sköta sitt, låt henne ha bh eller sminka sig. Och folk som säger ''Låt barn vara barn'' känns konstigt för man blir inte mindre barn för att man kletar på lite mascara eller läppglans. Och om en liten flicka ser att sin kompis har en bh eller något i ansiktet så vill dom ha lika. Och det är för att samhället har lärt barn att tänka så, det är sån press på barnen att dom ska passa in. Men som sagt så finns det barn som behöver bh men det betyder inte att det är fel? Man väljer inte själv hur kroppen ska utvecklas, vissa växer fortare än andra. Och bara för att man gillar att hålla på med smink betyder det inte att man ser ut som en Bratz varje dag. Jag ÄLSKAR smink, att göra olika sotningar och allt sånt men när jag går utanför dörren har jag bara mascara eller inget alls. Och när man är liten vill man vara stor, ingen kan neka till det. Och trots allt så lär sig barn av vuxna. Sen är det en stor skillnad på att behöva bh eller använda det för att man känner sig pressad. I mina ögon är det inte fel att ha bh eller att sminka sig när man är runt tio, det är fel att dömma ett litet barn för att dom gör det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0